APK-Koek wordt langzaam kleiner
Gestaag neemt het jaarlijks aantal uitgevoerde apk's af met zo'n tweehonderdduizend stuks. Toch zijn er merken die juist groei laten zien. Ook het marktaandeel van de niet-dealers groeit tegen de stroom in.
Op jaarbasis daalde het aantal keuringen van 6,54 miljoen in 2011 naar 6,33 miljoen in 2012. Op basis daarvan zou dit jaar uitkomen op circa 6,15 miljoen keuringen. Omdat 2013 echter slechts acht maanden oud is, vergelijken we dit jaar alleen met de eerste zeven maanden van 2011 en 2012.
In 2011 zijn er tot en met juli nog meer dan vier miljoen keuringen uitgevoerd, waarvan nog geen zeventig procent bij de niet-dealers. Dit jaar is dat segment gestegen naar ruim 72 procent, terwijl het totaal aantal apk’s daalde tot onder 3,9 miljoen stuks.
Conform de verwachting is op merkniveau Volkswagen de grootste afnemer met 484.000 keuringen, op afstand gevolgd door Opel dat bijna een honderdduizend minder gekeurde auto’s heeft.
De nummers drie, vier en vijf zitten dichter bij elkaar: Renault haalt bijna 318.000 keuringen terwijl Peugeot goed is voor 309.257 en Ford komt op 292.644 stuks. Dat beeld verandert echter als we de merkpositionering afstemmen op de prestatie in het eigen dealerkanaal. Ford is namelijk met 77.244 keuringen bij de eigen dealers de nummer twee, precies tussen de 83.034 van Volkswagen en de 74.195 van Opel.
Een aantal merken springt er nadrukkelijk uit doordat ze tegen alle trends in juist een flink zien stijgen, mede dankzij het steeds breder wordende modellengamma en dat is ook terug te zien in de apk-lijst. Van de premium-merken is het merk met de ringen de enige die echt overtuigend plust. De eigen merkdealer is bij Audi goed voor een marktaandeel van 18,6 procent.
Bron: Aftersalesmagazine.nl